Båtførerkurs

FOR PÅMELDING TIL KURS KLIKK HER

Alle som skal føre båt som er lengre enn 8 meter og/eller har større motor enn 25 hk er pålagt å inneha båtførerbevis hvis de er født i etter 01.01.1980. Alle som ferdes til sjøs bør imidlertid inneha de kunnskaper man tilegner seg på et båtførerkurs uavhengig av når man er født! Med båtførerbevis har man rett til å føre fritidsbåt med inntil 15 meters lengde (ca 50 fot) med ubegrenset motoreffekt.

Pensum til båtførerprøven er fastlagt av Sjøfartsdirektoratet og er nylig revidert. Hele pensumlisten finner du på Sjøfartsdirektoratet sine nettsider.

På båtførerkurs hos Sætre Maritime Skole gjennomgås pensum til båtførerprøven på en lettfattelig og morsom måte. Du får anledning til å stille spørsmål om det du lurer på og du får nyttige råd og tips underveis. Det kreves ingen form for praksis for å gjennomføre prøven og få utstedt båtførerbevis, men om du likevel ønsker praktisk opplæring tilbyr vi det også! Fortrinnsvis om bord i din egen båt!

Det er ingen krav om å kjøpe lærebok for å ta båtførerkurs ved Sætre Maritime Skole. Du vil få utdelt et kompendium som dekker de viktigste områdene og hele pensum blir gjennomgått på kurset. Du vil imidlertid få enda større læringsutbytte av kurset dersom du i tillegg benytter en oppdatert lærebok og arbeidsbok. Sætre Maritime Skole benytter og anbefaler boken Båtføreren med tilhørende arbeidsbok. Denne boken er oppdatert i henhold til det nyeste pensumet som gjelder fra 2015.

Gjennomføring av båtførerprøven:
Selve båtførerprøven er en elektronisk prøve som administreres av Norsk Test AS og avlegges hos et testsenter. Sætre Maritime Skole er godkjent testsenter for Norsk test, så prøven kan avlegges i forbindelse med kurs hos oss. Eksamensgebyr til Norsk Test AS kommer i tillegg til kursavgiften og må betales før eksamen kan avlegges. Registrering og betaling av gebyr gjøres på Båtførerregisteret.no

Foreninger og bedrifter:
Vi kan skreddersy båtførerkurs for din forening eller bedrift. Ta kontakt på maritimskole@gmail.com eller telefon 91331162 og be om tilbud!

For de aller fleste anbefales det å følge et båtførerkurs før prøven avlegges. Det er imidlertid tillatt å avlegge båtførerprøven uten å ta kurset. Ta kontakt for å avtale prøvetid dersom du ønsker dette.

baatforerbevis

Praktisk informasjon til deg som skal på kurs:

• Du må ha fylt 14 år for å kunne delta på kurset og avlegge båtførerprøven (du får ikke beviset i posten før du fyller 16 år, men du kan altså ta prøven fra du er 14).
  • Kaffe / te / vann vil være tilgjengelig (gratis) under kurset. Mat må du ta med selv.
  • Du må ha med deg papir, blyant, viskelær, linjal og kalkulator (mobilkalkulator er ok).
  • Om du har tilgang på stikkpasser og parallellforskyver eller kurslinjal er det fint om du tar med deg dette. En vanlig skolepasser og et par vinkellinjaler eller vanlige linjaler kan også brukes.
  • Du får utdelt et kompendium på kurset med øvingsoppgaver og en oversikt over de viktigste områdene i pensum. Du får også utdelt et kart som vi jobber med underveis.
  • Dersom du ønsker å kjøpe deg en lærebok anbefaler vi boken Båtføreren med tilhørende arbeidsbok.
  • Du trenger elektronisk passbilde til opplastning på båtførerregisteret.no i forbindelse med registrering. Bilde tatt med mobiltelefon er godt nok.
  • NB! Sjøfartsdirektoratet krever at alle som tar båtførerprøven viser gyldig legitimasjon før avleggelse av prøven.
  • Påmelding til kurs er bindende. Se for øvrig våre betingelser for mer informasjon.

paameldingsknapp